در دوازدهمین نمایشگاه تخصصی گردشگری، صنایع‌دستی و هتل‌داری اصفهان یکی از غرفه‌ها تلاش می‌کند تا خوراک ایرانی که متعلق به سال‌های بسیار دور بوده است را بازیابی کند.
کد خبر: ۱۰۷۰۳۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷ 01 October 2022

 دکتر نسیم سعید، مدیر اجرایی مرکز اطلس خوراک ایرانی در گفتگو با اصفهان امروز گفت: تلاش می‌کنیم در مدت برگزاری نمایشگاه اطلس خوراک ایرانی را با انواع خوراک ایرانی به نمایش گذاشته و فرصتی ایجاد کنیم تا غذاهای فراموش‌شده هر منطقه احیا شود.  

سعید عنوان کرد: منظور از خوراک تنها غذاها نیست؛ بلکه ادویه‌ها و چاشنی‌ها شامل این اطلس می شود. او تأکید کرد: اصیل‌ترین دستور پخت‌ها را در این کتاب فرهنگ غذایی جامع گردآوری می‌کنیم.

او با بیان اینکه گردشگری خوراک یکی از جدیدترین انواع گردشگری‌ها در دنیا به‌حساب می‌آید که درآمدزا است توضیح داد: در ایران کاری در این حوزه نشده و به‌صورت جزئی شاهد اتفاقاتی بوده‌ایم؛ ولی برای نخستین‌بار مرکز اطلس با جمع‌آوری دستور خوراک و معرفی آن به‌عنوان یک جاذبه توریستی این کار را انجام می‌دهد.

سعید خاطرنشان کرد: نخستین گام جمع‌آوری همه خوراک‌ها است که کار سختی است به همین منظور در 31 استان نماینده داریم تا اطلاعات موردنیاز جمع‌آوری شود.

یکی از ویژگی‌های سایت اطلس خوراک ایران به‌عنوان سایت گردشگری ارائه آن به دو زبان فارسی و انگلیسی است و در آینده زبان عربی نیز به آن افزوده خواهد شد.

شناسایی غذاهای اصیل ایرانی و ریشه‌های آنها، نام‌گذاری غذاهای ایرانی و بازگرداندن به زبان‌های بین‌المللی، بیان نقشه غذایی ایران و دستور غذا از مهم‌ترین بخش‌های این اطلس است.

دکتر آزاده جوانبخت یکی از کارشناسان این غرفه با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر بسیاری از خوراک‌های ایرانی به فراموشی سپرده شده است؛ اما تلاش خواهیم کرد تا احیا آنها را داشته باشیم.

جوانبخت اظهار کرد: امسال برای نخستین‌بار در نمایشگاه اصفهان ورود داشته‌ایم و کسانی در این غرفه هستند به‌صورت تخصصی در مورد خوراک‌ها به حاضرین مشاوره می‌دهند. او از آغاز طرح ملی سفیران خوراک ایرانی در راستای معرفی خوراک ایرانی به دنیا خبر داد.  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار